Херсонський Центр дитячої та юнацької творчості Херсонської міської ради

73011, м. Херсон, вул. Василя Стуса, 51 (вул. Енгельса)

Тел/факс: (0552) 42-97-87

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

Цікаво і корисно, добровільно і творчо, особисто і гуртом, самостійно та за допомогою дорослих – саме так розкриваються таланти, відкриваються шляхи до здійснення дитячих мрій в Херсонському Центрі дитячої та юнацької творчості Херсонської міської ради. Це комплексний заклад позашкільної освіти, в якому здійснюються перші кроки від бажання та захоплення до майстерності та професіоналізму.

Історія Центру бере початок з 01 липня 1974 року, коли рішенням виконкому Херсонської Комсомольської районної Ради депутатів трудящих від 18 червня 1974 року було створено Будинок піонерів та школярів, до складу якого вперше було зараховано 500 вихованців. Навчальний процес у закладі здійснювався під керівництвом 15 педагогів-однодумців в приміщеннях будівлі, яка була побудована місцевими поміщиками в 1912 році по вул. Крайній, 1, що в 50-ті роки була перейменована на вул. Енгельса. З роками приміщення були передані церковно-парафіяльній школі при Кафедральному соборі Стрітення Господнього, де навчали елементарної грамоти дітей з бідних верств населення. Потім у цих приміщеннях розмістилися навчальні класи ЗНЗ № 5. З 1974 року і по нині ця будівля є базовим приміщенням Центру, якому в 2012 році виповнилося 100 років.

 

Перше заняття ансамблю танцю "Райдуга" (1974 р.)

На протязі 80-90-х років діяльність закладу була спрямована на виховання юних патріотів; громадян, які можуть бути корисними суспільству та державі, можуть самостійно орієнтуватися та пізнавати світ; вивчення системи тогочасних ритуалів та символів. В цей час створюються піонерський клуб «Гвардієць», «Клуб вихідного дня» та «Піонер», працюють гуртки «Друзі різнокольорових галстуків» та «Піонерський агіттеатр», школи «Піонерський актив» та «Вожатий загону». З 1991 року починає працювати клуб інтернаціональної дружби «КІД». В 1993 році заклад змінює назву та стає Центром дітей та юнацтва Комсомольського району. А сучасну назву Центр отримує з вересня 2004 року.

За мить до цікавої подорожі (1975 р.)

За 47 років існування Центром керували: Пліговка Тала Василівна – перший директор (1974 – 1979 рр.), яка вклала всю свою душу у розпочату справу виховання молодого покоління; Стельмах Тетяна Василівна – за часи керування якої (1989 – 1996 рр.) працювали 4 відділи (художньо-естетичний, туристсько-натуралістичний, театральний, технічний), відкривались молодіжні центри «Странник», «Центр національного відродження», було газифіковано базове приміщення Центру; Яровий Євген Миколайович – виконував обов’язки директора Центру протягом 1996 – 2000 рр.. Нинішній директор Центру, Тавожнянський Валерій Михайлович, пройшов довгий час від акомпаніатора, завідуючого відділом, методиста до посади керуючого позашкільним закладом.   Також хочеться назвати педагогів-піонерів Центру, що стояли у витоків розвитку закладу: Мальчевська Г.В., Василенко Л.М., Якуба С.В., Ліпшиць О.Є. – саме їм належить виховання не одного покоління вихованців.

                                                                                     

Г.В. Мальчевська серед вихованців ансамблю (1976 р.)

Тим часом Центр зростав з кожним роком… На сьогодні (01.09.21 р.) Херсонський Центр дитячої та юнацької творчості нараховує 94 груп, в яких займається 1383 дітей віком від 5 до 18 років. Юні херсонці мають можливість одержувати додаткову освіту у свій вільний час з чотирьох напрямів позашкільної освіти: художньо-естетичного (хореографічний, театральний, вокальний, декоративно-ужитковий профілі), еколого-натуралістичний, туристсько-краєзнавчий, дослідницько-експериментальний. 95% вихованців є мешканцями Корабельного району міста. Щорічно проводиться значна робота щодо підвищення рівня та якості пропозиції освітніх послуг, з урахуванням сучасних потреб і попиту вихованців та їх батьків.

Успішність будь-якого педагогічного колективу значною мірою залежить від органічного поєднання творчої праці та кращого досвіду досвідчених педагогів із новаторськими ініціативами молодих колег. Саме таким є колектив Центру. Серед дружньої команди 48 талановитих педагогів, які створюють умови для розвитку особистості дитини, 2 кандидатів наук, 2 відмінника освіти, 2 майстри спорту, суддя міжнародної категорії та 4 молодих спеціалістів. Щорічно, за підсумками навчального року, майже 50 % педагогів отримують грамоти та подяки різного рівня.

За 47 років творчої та педагогічної діяльності колективом досягнуті вагомі результати, які зростають з кожним роком. Чотири колективи Центру мають почесне звання «Народний художній колектив», 2 - «Зразковий художній колектив». 

У зв’язку з активізацією МАНівського руху в регіонах та з метою виявлення, розвитку та підтримки обдарованих і талановитих вихованців у серпні 2008 року при Центрі було створено наукове учнівське товариство «Логос» Херсонського відділення МАН України. На початку свого розвитку товариство організовувало науково-дослідницьку роботу за 2 напрямками: екологія та валеологія. З роками спектр пропонованих напрямків розширився – додалися: агрономія, лісознавство, генетика та селекція, зоотехнія та ветеринарія. Ключова роль у вихованні юних дослідників належить педагогічним і науково-педагогічним працівникам ХДАУ, ХДУ та нашого Центру. На сьогодні з вихованцями 3 секцій працює 3 педагогів, 2 з яких – кандидати наук. Більш ніж половина вихованців є переможцями І , ІІ та ІІІ етапів конкурсу-захисту наукових робіт МАН. Вже декілька років поспіль юні науковці займають призові місця на ІІІ етапі конкурсу-захисту. Результати своєї роботи учні-члени МАН активно представляють на різноманітних екологічних акціях та конкурсах різного рівня, студентських науково-практичних конференціях, Міжнародному екологічному форумі «Чисте місто. Чиста річка. Чиста планета», екологічних експедиціях. На сьогодні вихованці учнівського товариства «Логос» - це професійно зорієнтовані, озброєні відповідним дослідницьким інструментарієм молоді люди, які ще перебуваючи у школі, вже визначилися зі своїм призначенням у майбутньому.

Практично кожний вихованець є учасником та призером заходів різного рівня, що є ефективним і якісним показником результативності діяльності як Центру у цілому, так і кожного окремого педагога та окремої дитини. Вихованці Центру представляють творчість Таврії не тільки на регіональних та Всеукраїнських конкурсах та змаганнях, а й презентують Україну на різноманітних міжнародних фестивалях дитячої творчості у Туреччині, Болгарії, Білорусії, Словенії, Хорватії, Македонії, Чехії, Польщі.

Успішний вихованець – це, насамперед, успішний педагог. Тому для розкриття творчого потенціалу кожного педагога, з урахуванням вимог інноваційного освітнього простору побудована методична робота в Центрі. Це є творчий процес, який складається з комплексу систематичної, цілеспрямованої колективної, групової та індивідуальної діяльності педагогів, а саме: роботи педагогічних рад, науково-методичної ради та методичних об'єднань структурних підрозділів. Методичне забезпечення професійного розвитку педагогів Центру сприяє підвищенню їх активності і ініціативності в освітньому процесі, формуванню направленості на безперервний професійний розвиток, розвиток творчого потенціалу. Ефективність даного процесу досягається через впровадження інноваційних форм проведення педагогічних рад («творча лабораторія», педрада-тренінг, ділова гра, тощо), використання різних сучасних форм та методів у роботі методичних об’єднань (творчі презентації, круглі столи, обмін досвідом, дискусії, тренінги), участь педагогів у фахових конкурсах (на кращу методичну розробку, «Джерело творчості», тощо). Велика увага адміністрацією приділяється проходженню педагогами атестації та курсів підвищення кваліфікації. Оперативною є система висвітлення результативності навчального-виховного процесу на сайті управління освіти та власному сайті Центру, що значно розширило інформаційний простір Центру та сприяє створенню позитивного іміджу закладу.

Цікавою та результативною є робота психологічної служби Центру, яка спрямована на формування дитячого колективу, створення в закладі атмосфери, що сприяє виявленню, розвитку, повному розкриттю талантів та здібностей кожної дитини. Саме тому значна увага зосереджується на створенні сприятливого психологічного мікроклімату, виховного середовища, що є комфортним для кожного вихованця і забезпечує соціалізацію кожної дитини. Тренінги, тестування, обстеження, корекційно-розвиваючі заняття завжди позитивно сприймаються як вихованцями, так їх батьками.

Основним завданням організаційно-масового сектору Центру є створення сприятливих умов для всебічного розвитку дітей на кожному з вікових етапів, їх адаптації в соціумі, формування демократичного світогляду, ціннісних орієнтирів, засвоєння морально-етичних норм, сприйняття власної індивідуальності та впевненості в собі.

Запорукою успішної виховної діяльності з вихованцями є зосередження організаційної уваги на створенні традиційних заходів, яких діти з нетерпінням чекають із року в рік. Серед таких заходів: «День козацької слави», що супроводжується виїздом до лісу та козацькими розвагами; «Осінній листопад», щорічне урізноманітнення форм проведення якого є приємною несподіванкою для дружнього кола вихованців. Справжньою казковою феєрією щорічно проходить низка передноворічних свят для вихованців різних вікових категорій.

Центр - осередок організаційно-масової роботи, організатор змістовного дозвілля юних херсонців, організатор міських конкурсів, фестивалів, виставок, концертів, змагань.
Пріоритетним напрямом роботи Центру в літній період є організація відпочинку та оздоровлення вихованців. З кожним роком урізноманітнення форм відпочинку сприяє позитивній динаміці в охопленні оздоровленням вихованців. Окрім організації традиційного відпочинку у дитячих таборах, для вихованців проводяться оздоровчі виїзди до моря, екологічні та етнографічні експедиції, пішохідні та водні походи, створюються спортивно-оздоровчі наметові табори.

Центр здійснює загальну координацію організації екологічного напряму виховної роботи в закладах загальної середньої освіти міста, забезпечує організацію та проведення масових заходів з учнями, веде екологічну просвітницьку роботу серед школярів та педагогів міста, здійснює видавничу діяльність, проводить аналітичну роботу, забезпечує взаємодію між провідними екологічними установами. Для більш дієвого об`єднання учнівського екологічного руху та підвищення рівня екологічної культури і свідомості юного херсонця у 2013 році на базі Центру створено центр екологічної культури та виховання учнівської молоді «Дивосвіт», який координує роботу шкільних екологічних клубів, проводить інформаційно-просвітницьку роботу серед громади міста,  виступає організатором масових міських екологічних та практичних природоохоронних заходів.

Велику увагу заклад приділяє волонтерській роботі у вигляді благодійних акцій, трудових десантів, суботників, концертів, вистав для хворих та дітей-сиріт, багатодітних сімей, пенсіонерів, інвалідів, ветеранів праці.

Активно ведеться робота з громадськими організаціями, місцевими органами виконавчої влади, управлінням освіти, ЗВО міста. Ця співпраця дає можливість координувати сумісне проведення семінарів, конференцій, акцій, круглих столів, проведення організаційно-масової та науково-дослідницької роботи з вихованцями. 

До організації освітнього процесу активно залучаються батьки, для яких постійно проводяться відкриті заняття, збори, ігрові тренінги та лекції, оформлюються інформаційні стенди. Батьки із задоволенням беруть участь в екскурсіях, експедиціях, конкурсах, змаганнях та звітних концертах.

За роки діяльності Центру педагоги пам’ятають кожного свого гуртківця, радіють його успіхам і пишаються ним. Колишні випускники щороку поповнюють студентські лави престижних вузів країни. Чимало тих, хто навчався у Центрі, повертаються працювати, щоб допомогти новому поколінню у вічному пошуку життєвої істини та розкритті творчих здібностей.

Маємо надію, що наш заклад й надалі буде залишатися тією домівкою, де панує атмосфера комфорту і затишку, де є можливість для кожної дитини реалізувати себе в улюбленій справі, проявити свої здібності та творчо розвиватися. Ми завжди відкриті для тих, хто бажає творити – творити руками, серцем, душею.